TUZ i WOM w ciągnikach rolniczych – kluczowe elementy wyposażenia każdego ciągnika rolniczego.
Trzypunktowy Układ Zawieszenia (TUZ) to jeden z najważniejszych wynalazków w historii maszyn rolniczych, który zmienił sposób pracy na polu, umożliwiając rolnikom efektywniejsze wykorzystanie sprzętu. Jego historia wiąże się z dążeniem do uproszczenia montażu, demontażu i regulacji maszyn roboczych w ciągnikach rolniczych, co miało kluczowe znaczenie dla zwiększenia wydajności pracy w rolnictwie. TUZ, zaprojektowany na podstawie innowacji Harry’ego Fergusona, po dziś dzień umożliwia łatwe przyczepianie różnych narzędzi i osprzętów do ciągników rolniczych.
W 1947 roku, po II wojnie światowej, zaczęły pojawiać się pierwsze próby ujednolicenia norm dotyczących TUZ, by zapewnić kompatybilność różnych maszyn nie tylko rolniczych z ciągnikami. W 1950 roku wprowadzono pierwsze międzynarodowe normy, które uregulowały wymiary i konstrukcję trzypunktowego układu zawieszenia. Wkrótce potem powstały standardy, które zapewniały kompatybilność TUZ w różnych krajach i ułatwiły wymianę i sprzedaż sprzętu rolniczego.
Dziś TUZ jest standardem w niemal wszystkich ciągnikach rolniczych, a technologia jego działania i konstrukcji została znacznie udoskonalona. Współczesne ciągniki rolnicze często oferują systemy sterowania elektronicznego, które umożliwiają precyzyjne ustawienie wysokości, kąta nachylenia czy siły nacisku narzędzi roboczych. Nowoczesne systemy hydrauliczne i elektroniczne sprawiają, że TUZ jest teraz bardziej wydajny i łatwiejszy w obsłudze niż kiedykolwiek wcześniej.


Wał Odbioru Mocy (WOM)
Wałek Odbioru Mocy to również jeden z kluczowych i nieodzownych elementów wyposażenia w ciągnikach rolniczych. WOM umożliwia przeniesienie napędu z silnika ciągnika do maszyn roboczych. WOM jest wykorzystywany do napędzania różnorodnych urządzeń rolniczych, takich jak kosiarki, prasy, rozdrabniacze, agregaty, beczki do gnojowicy itd. Maszyn wymagających przeniesienia napędu z ciągnika na maszynę jest naprawdę sporo.
WOM składa się głównie ze skrzyni przekładniowej gdzie w zależności od potrzeby oraz producenta ciągnika mamy do wyboru różne obroty wałka WOM. Obroty wałka możemy różnie podzielić min. na zależne i niezależne oraz na prędkości obrotowe od 540, 540 E, 750, 1000 oraz 1000 E.
Literka E oznacza słowo Eco czyli uzyskujemy żądaną ilość obrotów przy zredukowanych obrotach silnika, obniżając tym samym zużycie paliwa. Jak ważny jest dobór odpowiednich obrotów wałka WOM i silnika ciągnika i jak wielki ma to wpływ na zużycie ilustruje poniższe zdjęcie

Znaczenie TUZ i WOM dla pracy ciągnika rolniczego z maszynami towarzyszącymi.
Obydwa te elementy – TUZ i WOM – są niezbędne do pełnej funkcjonalności każdego ciągnika rolniczego. TUZ umożliwia łatwą i stabilną obsługę maszyn roboczych, a WOM zapewnia im napęd, co sprawia, że ciągnik staje się uniwersalnym narzędziem w każdym gospodarstwie rolnym.
Zastosowanie TUZ i WOM znacząco poprawia wydajność i precyzję pracy rolników, umożliwiając szybsze wykonywanie obowiązków polowych. Dzięki tym systemom, ciągniki rolnicze mogą być używane do szerokiego zakresu prac, od uprawy gleby, przez siew, aż po zbiór plonów i transport.
Podsumowując, Trzypunktowy Układ Zawieszenia i Wał Odbioru Mocy to kluczowe systemy, które czynią ciągnik rolniczy niezastąpionym narzędziem w pracy na polu. Ich wszechstronność i efektywność sprawiają, że rolnicy mogą wykonywać różnorodne zadania w sposób szybki, precyzyjny i oszczędny.